Varför älskar vi fisk egentligen? Vad är fördelarna med att äta fisk och varför är fisken hälsosam? Fisk är en mat med låg proteinhalt och fetthalt som ger en mängd hälsofördelar. Vildfisk, i synnerhet, har lägre fett än någon annan källa av animaliskt protein, och fet fisk innehåller mycket omega-3 fettsyror, eller “goda” fetter. Eftersom människokroppen inte kan göra betydande mängder av dessa viktiga näringsämnen, är fisk en viktig del av kosten. Dessutom är fisken låg i “dåliga” fetter som vanligtvis finns i rött kött, kallad omega-6-fettsyror.

Varför omega-3 bra för din hälsa?

En växande mängd bevis tyder på att omega-3-fettsyror ger ett antal hälsofördelar. De hjälper till att upprätthålla hjärt-kärlshälsa genom att spela en roll i regleringen av blodkoagulation och kärlsträngning som är viktiga för prenatal och postnatal neurologisk utveckling; kan minska vävnadsinflammation och lindra symtomen på reumatoid artrit; kan spela en fördelaktig roll vid hjärtarytmi (oregelbundet hjärtslag), vilket minskar depression och stoppar mental nedgång hos äldre.

Omega-3: erna som finns i fisk (EPA och DHA) verkar ge de största hälsofördelarna. Fisk som innehåller mycket omega-3, låg miljöföroreningar och miljövänliga inkluderar:

vild lax från Alaska (färsk, fryst och konserverad),

Arktisk röding,

Makrill från Atlanten,

Sardiner

Ansjovis

Odlad regnbåge

Förutom att äta fisk är ett annat sätt att konsumera omega-3-fettsyror genom att ta kosttillskott. Fiskoljor kommer från både fisk som fångas som mat för människor och från småfiskar som fångas som djurfoder, såsom peruansk Ansjovis. En observation: föroreningar som PCB samlas i fiskolja precis som de gör i fisk, så se till att köpa kapslar som är tillverkade av ren fiskolja

Vilka andra fiskoljekällor finns?

Vilka andra fiskoljekällor finns?

Alternativa källor till omega-3 kommer från jordkällor som linfrö, valnötter. Även om de fortfarande är fördelaktiga verkar dessa inte ge en så stor hälsofördel som de omega-3 som finns i fisk, skaldjur och marina alger.

Fisk är i allmänhet en hälsosam matkälla och kan ätas i de flesta fall. Men beroende på din ålder och hälsotillstånd bör vissa människor begränsa mängden fisk de äter. Tänk på följande: för små barn och kvinnor i fertil ålder kan överdriven konsumtion av kvicksilverförorenad fisk påverka barnets utveckling allvarligt. Äldre kvinnor och män kan tycka att det är en acceptabel avvägning att överskrida de rekommenderade gränserna för fisk och skaldjur för att öka deras omega-3-intag.

Personer med hög risk för hjärt- och kärlsjukdomar måste väga cancerrisken för att äta fisk högt i PCB med fördelarna med att äta fisk som är hög i omega-3, i vilket fall fördelarna med omega-3 kan överstiga cancerrisken (1 av 100 000 – nivå som rekommenderas av EPA). Men dessa kemikalier är kända för att orsaka allvarliga hälsoproblem förutom cancer, så avvägningarna är inte enkla.

Den goda nyheten är att det finns flera lågförorenande, hög-omega-3 skaldjuralternativ tillgängliga (se listan ovan), så det finns inget behov av att riskera att äta förorenad fisk. Det var allt om fisk för denna gång! Hoppas att artikeln var intressant och så kan du även ta del av våra andra bloggartiklar om fisk.

Därför älskar vi fisk